Mješoviti brak kao teret današnje Bosne

Objavljeno: 19.11.2012. - 10:02
Nakon raspada bivše multietničke jugoslavenske države, nacionalistički političari agresivno su zaigrali na nacionalne i vjerske osjećaje narodâ. Stvorio se osjećaj ugroženosti i straha od drugoga pa su se ljudi počeli zatvarati u svoje etničke tabore.
Veličina slova: a a a

Usprkos opuštenoj atmosferi, cool glazbi i jeftinom pivu, mostarski klub Abrašević nije tek uobičajeno alternativno okupljalište mladih. Kao mjesto gdje, između ostalog, izlaze djeca iz mješovitih brakova u Mostaru, koji je podijeljen na bošnjački (bosanski Muslimani) i hrvatski dio, klub je obilježen kao da je sjedište kakve omražene sekte. "Jedino zajedničko Hrvatima i Muslimanima jest da mrze miješane brakove, jer ih i jedni i drugi smatraju izdajnicima'', kaže Nino Zelenika, 25-godišnji Mostarac, kojemu je otac Hrvat, a majka Bošnjakinja.

Kada je 1992. buknuo rat u Bosni i Hercegovini, mostarski Bošnjaci i Hrvati isprva su se ujedinili kako bi istjerali paravojsku bosanskih Srba. Međutim, uskoro su se okrenuli jedni protiv drugih pa je izbio žestoki rat unutar rata koji je trajao godinu dana.

U to je vrijeme Nino imao tek osam godina, zanimale su ga Ninja kornjače i nije imao pojma tko je što po nacionalnosti. No, brzo ga je život naučio da je nacionalnost u Mostaru postala prva stvar na koju se gleda i da se ne treba miješati s drugom etničkom skupinom.

"Mi koji živimo u mješovitim obiteljima možemo samo u sredinu, a u sredini je rijeka'', kaže Nino, gorko se smijući aluziji na rijeku Neretvu koja protječe gradom razdvajajući muslimane Bošnjake na istoku od katolika Hrvata na zapadu.

Između ljubavi i mržnje stoji rat

Nakon raspada bivše multietničke jugoslavenske države, nacionalistički političari agresivno su zaigrali na nacionalne i vjerske osjećaje narodâ. Stvorio se osjećaj ugroženosti i straha od drugoga pa su se ljudi počeli zatvarati u svoje etničke tabore.

Mostar, najveći grad na jugu Bosne i Hercegovine, bio je poznat po velikom broju mješovitih brakova. Visok stupanj etničke izmiješanosti nije iznenađujući s obzirom da Mostar stoji na sjecištu regija nastanjenih Muslimanima, Hrvatima i Srbima.Vukovar, gradić na najistočnijem kraju Hrvatske, s Mostarom dijeli slične karakteristike: uz samu granicu Hrvatske i Srbije, Vukovar je bio još jedna etnički uvelike izmiješana zajednica.

Zbog geostrateškog položaja ti su gradovi u ratovima ranih 1990-ih teško stradali; Vukovar je bio gotovo u cijelosti razoren, a Mostar znatno oštećen. Mnogi su stanovnici ranjeni ili poginuli, a preživjele dijele nevidljive, iako jasno uspostavljene etničke granice.   Dok su domaći i međunarodni dužnosnici i mediji smatrali da su rat i stupanj razaranja odraz povijesne mržnje međusobno različitih balkanskih etničkih i vjerskih skupina, statistički podaci o Mostaru i Vukovaru demantiraju tezu o stoljetnoj mržnji.

Istraživanja iz 1990. godine pokazuju da su u Vukovaru tada živjele 23 etničke skupine. Udio mješovitih brakova u ukupnom broju vjenčanih iznosio je 34%. U recentnijim  istraživanjima 97% Srba tvrdi da su imali bliske prijatelje među Hrvatima, a 84% Hrvata među Srbima.

U Mostaru je živjelo dvadesetak  različitih etničkih grupa i u etničkom su ga pogledu smatrali jednom od najtolerantnijih sredina u Jugoslaviji.

"Etnička netrpeljivost nije prethodnica rata, već njegova posljedica'', kaže psihologinja Dinka Čorkalo Biruški sa Zagrebačkog sveučilišta. Njezin zaključak rezultat je višegodišnjeg istraživanja zajednica pogođenih ratom.

Gledišta američkog antropologa Roberta Haydena i sociologa Keitha Doubta pružaju objašnjenje za osobito visok stupanj nasilja što su ga doživjeli multietnički Vukovar i Mostar.

"Što su ljudi integriraniji, to je potrebno veće nasilje da ih se razdvoji", piše Doubt u svojoj knjizi  ''Sociologija nakon Bosne''.Sukobi u bivšoj Jugoslaviji ostavili su u oba grada teške ožiljke i etničku razdvojenost. Ljudi iz mješovitih brakova i njihovi potomci morali su prekoračivati etničke podjele i suočavati se s neprijateljstvom obiju strana.

"Ljudi koji danas sklapaju mješovite brakove u gradovima kao što su Vukovar i Mostar su heroji. To su ljudi visoke samosvijesti, koji su uspjeli izgraditi jak osobni identitet unatoč pritisku kolektivnog identiteta'', kaže Ljiljana Gehrecke iz Europskog doma, nevladine organizacije koja godinama radi na međuetničkom pomirenju u Vukovaru.

Mostarska svadbena povorka u pratnji UN-ovih mirovnjaka

Prema popisu stanovništva iz 1991., od ukupnog broja brakova u Mostaru mješovitih je bilo 10%. Devet godina kasnije, od 176 sklopljenih brakova u Mostaru ni jedan bošnjačko-hrvatski par nije izgovorio "da, uzimam", iako je od ukupnog broja stanovnika u Mostaru 47% Bošnjaka i  48% Hrvata.

S godinama je ipak zabilježen skroman rast pa je tako 2004. godine sklopljeno 0,7% brakova između Bošnjaka i Hrvata, a 2008. godine 1,6%.

Husein Oručević, Bošnjak, i Tanja Miletić Oručević, Hrvatica, vjenčali su se 1996. u podijeljenom Mostaru. Scenografija njihova vjenčanja bio je bombama razrušeni Mostar, a svatovi su iz zapadnog dijela grada na svadbu u istočni dio grada odlazili u pratnji UN-ovih mirovnjaka.  

"Put koji smo odabrali nije bio jednostavan. Morali smo tražiti alternativna zaposlenja i stvarati alternativna mjesta na kojima ćemo se družiti", prisjeća se Husein Abrašević, osnivač kluba Abrašević.

Njegova supruga, poznata kazališna redateljica Tanja Miletić Oručević smatra da su miješani brakovi tema o kojoj se javno ne govori u Mostaru jer je takav brak destruktivan za politiku nacionalista koji su godinama na vlasti.

"Oni već gotovo dva desetljeća drže ljude u uvjerenju da je jedini način da prežive taj da se drže svog stada. Onaj tko uspijeva živjeti s nekim iz drugog stada, ruši njihov koncept'', objašnjava Tanja.

Ipak, u izvještaju što ga je u srpnju 2009. objavio vodeći međunarodni trust mozgova, International Crisis Group nazire se bar neka nada u normalizaciju odnosa.

"Granicu između istočnog i zapadnog Mostara ovih je dana teže uočiti, no grad je i dalje posve podijeljen, 'doslovno dva grada' žive jedan pored drugog". No, čak i to predstavlja napredak: stanovnici sada sigurno i lako prelaze s jedne strane na drugu", stoji u izvještaju. Međutim, na podijeljenim stranama odrastaju djeca koja ni ne znaju kako izgleda cijeli grad u kojemu žive, a kamoli da bi se međusobno zabavljali. Oni idu u odvojene škole, na različita sveučilišta – bošnjačko ili hrvatsko – pa čak i u odvojene vrtiće. Jedini mostarski vrtić otvoren za sve financira se inozemnim sredstvima i namijenjen je prvenstveno djeci s posebnim potrebama, s kojima se integriraju i djeca iz mješovitih brakova.

"Najviše nas zabrinjava problem segregacije u školama", ocjenjuje i Caroline Revaud, specijalna predstavnica Vijeća Europe u Bosni.

Ključna stvar podjele među ljudima u Mostaru je strah, smatraju domaći i međunarodni stručnjaci: strah da izađu iz kolektivnog monetničkog i monreligijskog identiteta, strah da neće biti dobri muslimani ili katolici ako se miješaju jedni s drugima, da će izgubiti posao i socijalnu sigurnost.
''Kada se taj strah izgubi, onda će brak između Muslimana i Hrvata biti pitanje slobode izbora, a ne teret izbora. Tada će ljudi shvatiti da su mješoviti brakovi društvena kategorija koja svjedoči da se ovdje može normalno živjeti bez obzira na razlike'', kaže Mario Antonio Brkić, direktor Međureligijskog instituta u Sarajevu.  

Sjeme potencijalnog budućeg sukoba u Vukovaru

Nekoliko stotina kilometara sjevernije, u Vukovaru, tridesetčetverogodišnji Srđan Šijaković dijeli isto mišljenje.

"Uzmite jednog Hrvata i Srbina u predratnom Vukovaru i, ako nisu religiozni, vidjet ćete da između njih nema razlike u identitetu. Različitost je nametnuta, politički  iskonstruirana, kaže Šijaković, najmlađi hrvatski branitelj južnog ratišta, dok u pozadini trešti koncert lokalnog benda u baroknoj ruševini nekadašnjeg Radničkog doma u centru Vukovara. Zgradu su uništile neke od 7000 granata koliko ih je dnevno padalo na grad za vrijeme tromjesečne opsade srpske vojske 1991. godine. Do danas nije obnovljena, kao što nije obnovljena ni međuetnička tolerancija Vukovaraca.

Međutim, usprkos grozotama kojima je svjedočio u ratu i PTSP-u, Šijaković se oženio Srpkinjom i danas imaju dijete.

Međusobno nemaju nikakvih problema, ali drugi imaju s njima. U hrvatskom kafiću bi im se do nedavno moglo dogoditi da njemu kavu naplate 5 kuna, a njegovoj ženi kafu duplo više. "Ovdje nacionalni identitet znači da ako si Hrvat onda mrziš Srbe, i obrnuto'', kaže on.

Hrvatsko-srpski brakovi poput njihova i dalje su rijetkost. Godine 1998. činili su 5% od ukupnog broja brakova u gradu, 2003. tek 1,5%, a 2008. ipak 8%.

"Ni danas ne znam jesmo li bili hrabri ili ludi", kaže Dijana Antunović Lazić za sebe i svoga muža Sinišu. Oboje su Vukovarci, ona je Hrvatica, on Srbin i kada su za vrijeme rata u Vukovaru roditeljima rekli da namjeravaju živjeti zajedno, bio je to veliki šok. ''Zamjerali su nam što baš moramo biti s pripadnikom neprijateljskog naroda dok ljudi svakodnevno ginu. Mislim da ih je najviše opterećivalo što će drugi reći.''

Vjenčali su se 1994. godine, kada je Vukovar bio već treću godinu pod  srpskom okupacijom. "Bile su to teške godine, mnogi s nama nisu htjeli razgovarati, jer nisu razmišljali svojom glavom već onako kako kaže politika i crkva'', objašnjava.

Stvari se možda ipak mijenjaju u Vukovaru. Novi vukovarski gradonačelnik Željko Sabo, izabran u svibnju 2009., prvi je poslijeratni gradonačelnik koji dolazi iz redova umjerene političke opcije.

Politika je u Vukovaru blagoslovila aparthejd među vukovarskom djecom, od vrtića pa do završetka srednje škole, kaže Sabo. ''Sasvim malom djetetu morate objašnjavati zašto ne ide u najbliži vrtić, nego u neki drugi. Tako s tri godine djeca nauče tko su Hrvati, a tko Srbi. Ako roditelj nema strpljenja odgovarati na sva dječja ''zašto'', onda skrati priču i kaže – ne možeš ići tamo jer su oni tvoje klali'', objašnjava. Ljiljana Gehrecke iz Europskog doma u Vukovaru tvrdi da takvi stavovi, ako se na njih ne reagira, mogu imati ozbiljne dugoročne posljedice.   "Ne samo što segregacija u vukovarskim školama onemogućuje da se djeca upoznaju pa onda jednom možda i sklapaju međuetničke brakove, već može biti i uzrok nekog budućega sukoba", upozorava ona.

Pronalaženje mira u emigraciji

Mnogi ljudi iz balkanskih mješovitih brakova slažu se da je u takvim etnički podijeljenim sredinama jedina preostala opcija odlazak u inozemstvo.Tako su Sanja Mihajlov, Hari Likić i njihova djeca Anej, Lina Lena i Timon Likić našli sreću koja ih je kod kuće zaobišla. Sanja je Srpkinja iz Beograda, a Hari Bošnjak iz Sarajeva. Sudbina ih je spojila uoči rata, u Šibeniku, gdje je Sanja ljetovala, a Hari radio u jugoslavenskoj mornarici. U Sarajevu nisu mogli živjeti jer su srpske snage sve čvršće opkoljavale grad, a u Beogradu su pokušali, ali su ubrzo odlučili odseliti dalje.

"Kada sam u Beogradu vidio susjeda alkoholičara da čisti pušku jer odlazi ratovati u Hrvatsku, postalo mi je jasno da moramo otići. Bilo je pitanje njegova raspoloženja hoće li tu pušku uperiti u mene'', prepričava Hari.

Godine 1992. otišli su u Nizozemsku i sada žive u gradiću Helmondu. Te se godine rodila Lina Lena i danas kaže da se osjeća Nizozemkom. To što su joj roditelji različitih nacionalnosti ne smatra ničim posebnim.

''Ovdje ima puno ljudi sa svih strana svijeta i nikome nije previše interesantno odakle su moji roditelji. Nije ni meni'', kaže ta sedamnaestogodišnjakinja. Na pitanje koje je nacionalnosti, njen četrnaestogodišnji brat Timon ne zna odgovor. Sliježe ramenima i odgovara: "Nikada me to nitko nije pitao."

Nino Zelenika iz Mostara nije bio te sreće. Dijete mješovitog bošnjačko-hrvatskog par, imao je osam godina kada je buknuo rat i do svoje četrnaeste je već morao dobro promisliti o odgovoru na to pitanje.

On zna da njegov identitet nije homogen. ''Zvuči mi kao potrošen život svesti se samo na nacionalnu pripadnost'', kaže, napominjući da namjerava otići iz Mostara nakon što diplomira. "Ne želim za 40 godina još uvijek razgovarati o tome tko je Hrvat, a tko Bošnjak. Imam potrebu za normalnijim životom, a ovdje ga ne vidim ni u budućnosti.''


Činjenično stanje

Mostar, Bosna i Hercegovina:

1991.         126 628 stanovnikâ: 35% Bošnjaci, 34% Hrvati, 19% Srbi

1992 -95.    rat, 2 532 poginulih: 62% Bošnjaci, 19% Hrvati, 17% Srbi

Danas:        111 116 stanovnikâ: 47% Bošnjaci, 48% Hrvati, 3% Srbi

Vukovar, Hrvatska:

1991.        44 639 stanovnikâ: 47% Hrvati, 32% Srbi

1991-98.   rat i srpska okupacija, 1 588 poginulih: 84% Hrvati, 7% Srbi

Danas:       31 670 stanovnikâ: 58% Hrvati, 33% Srbi


Ovaj tekst je rezultat programa Balkanske stipendije za novinarsku izuzetnost, inicijative fondacija Robert Bosch i ERSTE, u saradnji sa Balkanskom istraživačkom mrežom, BIRN. tekst objavljen krajem 2009.godine

 



Komentari (88)
Objavljeno:
Na temu mijesanih brakova par rijeci samo.U svakoj normalnoj drzavi imate nacionalnost te drzave i kraj price.Normalna drzava je drzava koja tretira i brak kao i sva ostala pitanja jedne drzave.Brak kao i sva druge teme jedne drzave su napravljeni i zakonski uredjeni tako da zakon tretira jednako sve svoje gradjane .Kad stupite u brak u normalnoj drzavi onda i djeca automatski pripadaju tom naciomu.Problem nastaje samo onda gdje nemate normalne drzave i problem nastaje onda kada ljudi tih drzava to ne mogu ili nece to da shvate.Posto se grupe ljudi u jednoj im te istoj drzavi ne mogu ili nece da dogovore i naprave normalnu drzavu onda problem ne lezi u pojedincu koji pokusava normalno da zivi u takvom uredjenju nego je problem u drustvu generalno koje nece ili nemoze da napravi uslove za normalnu ljudsku drzavu.U takvom bolesnom stanju bolesnici pokusavaju da lijece zdrave i sve je organizovano ili neorganizovano sa tim ciljem.Prvo treba napraviti drzavu a tek onda se moze govoriti o normalnom ili nenormalnom.Destrukcija u etnosu naroda bivse Jugoslavije se i dalje nastavlja i bojim se da je bitka vec izgubljena.Cak i u fizickom smislu ako se nastavi ovim tempom nece proci ni 100 godina a te vase drzavice ce ostati bez bazicnog broja ljudi koji bi mogli osigurati vam goli opstanak.Vi ste jedan naciom koji se ideoloski i vjerski podjelio i kao takav destruktivno propada.Evo napravise se samostalne drzavice sa jednoetnickim stanovnistvom i ne vidim sta je sada problem sto ljudi masovno odlaze i sele se u trece zemlje.A za brak imate samo dvije definicije:BRAK IZ LJUBAVI I BRAK IZ KORISTI.Sami ce te znati u kojoj grupi pripadate.A Ljubav,ljubav je dar od Boga i kao takva nema cijenu.
Objavljeno:
Bosna i Hercegovina je trajno, zanavek, podeljena zemlja.Turska sve čini da se vrati u staru balkansku avliju, bošnjački lideri je dočekuju raširenih ruku, kao braću, a Srbi kao stare osvajače, i ovaj istorijski krug je zatvoren.Bosna kao država nije moguća.....
Objavljeno:
ja nisam iz bosne,ali zivio u sarajevu tuj i tamo tri god. od 78-8o.Stanovao sam i kod bosnjaka i kod srba.Vec tada sam osetio ono sto se dogodilo 91god.Ja sam iz makedonije,osmanlja znaci musliman.kod srba bio siptar kod bosnjaka drugo pakovanje,rusimo titovu jugu.To je bila srpska ideologija da skriva svoje ideje o stvaranju velike srbije.Vojsku sluzio u sibeniku u mornarici,nijednog hrvata nije bilo megju oficirima,tu se vidi kako su srbi sistematski i planski radili.Kad sam proso Kninom vlakom odosgo si magao da vidis kasarnu pun tenkova i sta ja znam kakve oruzja.A sto s e tice brakova,cika Marko iz Sarajeva zivio je tu kod bas carsije.Njega sam znao prije nego da dolazim u Sarajevo,i tako sretne mene kod bas carsije,bilo je vrijeme rucka pa zvao mene na krompirusu.Posle rucka uz kafu i popricali malo.Na kraju rekne mene slusaj dosao si ovde u Sarajevu a ja imao tada22god. nemoj ni slucajno da se ozenis tu! a sto pitam,on kaze ove devojke nisu za zenidbu,to su samo za carsiju i kad odlucis da se ozenis uzmi od tvok kraja od tvoje vjere ako hoces da te postuje i da stvaras familiju.Njegove rijeci sam zapamtio i kad se ozenio uzeo zenu iz svog kraja,zenio se u svojoj 30 god.Jer se ne ulazi u brak sa 20 ili 23 god.Covjek treba da bude zreo za brag.
Objavljeno:
Ovaj tekst, Mjesoviti brak kao teret danasnje Bosne, odlicno napisan, sa argumentacijom i istorijskim cinjenicama, odgovara na sva pitanja o ovoj temi. Mladi ljudi koji se pronalaze u ovome, ignoriraju sve moguce probleme jer nisu svjesni u kakvom okruzenju zive ( pa "mladi" su) ili nisu naucili od roditelja ( posto drustvo " takvo kakvo je", nije "civilizovano" ?!?!) nemaju "normalan" stav o mjesanim" ljubavima". I sta ocekivati - da ce mladenacka zaljubljenost" volim te - sto te volim, vjecno" trajatttiiiii - NECE , jer vrijeme u ovim brakovima je poguban faktor (normalni nagomilani zivotni problemi iznjedre samo jedan problem), pogadjate - nismo isti. Da smo isti, bla, bla, bla, bila bi neka situacija bolja, jer mislimo da bi se problemi prevazisli ili ih nebi ni bilo, da nam se je poklopilo (SAMO) "TO - da smo isti - ne ulazim u elaboriranje probema. Mene, u svoj ovoj prici iznenadjuje ( ne mogu da svatim), politikanstvo oni koji su u mjesanim brakovima, pa se iz petnih zila trude, da u Bosni imputiraju - poslije svega sto se desilo ( da bogda da nije) kao, sad ce sve da bude kako treba ako smo svi Bosanci , pa se samo podjelimo na pravoslavce, katolike, muslimane i svi su tekuci problemi rijeseni - e pa nece ici tako (mada ce odmah da se nadju oni sa argumentima za "njihovu pricu"), Ono glavno, sto se proteze kroz ovaj tekst, razumjevanje, razumjevanje i opet razumjevanje za mjesane brakove je sasvim u redu. Ali necija sebicna zelja, da se mi drugi moramo mjenjati, je i zelja da mi prihvatimo ono sto njima "odgovara". ZASTO, pa ja mogu da se izjasnim i da se smatram svemircem (Albancem, Hrvatom, Srbinom, Turcinom i inim, .. pa, Ja se tako osjecam( ne interesiraju me tudja misljenja i ubjedjivanja po ovoj osnovi), a druga je prica to sto zivimo u zemlji nesredjenoj po svim pitanjima.
J.
Objavljeno:
Slazem se s Natasom. Mi ateisti zivimo po njihovim teoretskim vjerskim principima vise nego svi oni zajedno. I slazem se i s Nadom - bilo je i casno i cast! :-)
Objavljeno:
Što se mene tiče,neka se ženi ko sa kim hoće. Žalosno je samo što će se i ta djeca morati izjašnjavati šta su. Niko nikome ne garantuje da će imati bolji brak ili bolju djecu ako se žene za svoje. Imam primjera oko sebe,jednovjerskih brakova,pa vidim da im nije baš idealno,imaju djecu koja baš i nisu idealna. Bitno je sa nekim proživjeti čitav život u ljubavi i slozi i imati zdravu i normalnu djecu,a ko će sa kim biti to je najmanje važno. Mi i nakon 20 godina posle rata,vodimo nevidljive ratove. Ovaj je bolji od ovog,ovi su ovakvi,a oni onakvi.... Dok se mi prepucavamo oko ovakvih stvari,ljudi planiraju gdje će na ljetovanje,zimovanje,u kupovinu,u koju je metropolu otići za vikend.... Jbg, i ja želim to za sebe,ali ne može. Zakopana sam u jbn BiH u kojoj je glavni užitak jbt mater onom drugom. Da sam njemica,austrijanka,amerikanka,sad ne bih razmišljala o ovakvim stvarima,bila bih daleko odavde i planirala normalne stvari i proživjela život kako to čovjek i treba,ali na žalost,odavde ne mogu i samo mi ostaje nada da naša djeca neće živjeti ovako kao mi,već da će imati normalan život bez pitanja; ko si? šta si? Bitno je da su nam djeca živa,zdrav i normalna a ne da li su miješana. Ljubav,ljubav i samo ljubav a nije bitno sa kim.
Objavljeno:
Tolerancija i poštovanje drukčijega su humana načela suvremenog Zapada. Istina je da ni Zapad ne poštuje uvijek ta načela, a mi na Balkanu pogotovo. Ako čovjek olako postane Srbin ili Hrvat ili Musliman - to je gotovo aksiomski jak dokaz da nije bio dovoljno Čovjek. Žalosno je nametati drugima svoje vjersko ili bilo koje drugo opredjeljenje, žalosno je zbijati se u stado, kao i druge tjerati u stado - radi suštinski potpuno nevažnih stvari. Što znači biti Hrvat? Da li to znači biti crn, plav, pametan, glup, visok, muzički naderen, kulturan, lukav, naivan....? Treba biti jako glup pa pomisliti da to nešto REALNO zaista znači. Biti ponosan na pripadnost nekom stadu - može biti samo onaj koji ni na što drugo ne može biti ponosan. Da moji sinovi ožene crnkinje ili kineskinje sa kojima bi imali sretne brakove - i ja bih bio sretan...
Objavljeno:
ne treba gledati nacionalnost,kada je ljubav u pitanju,ali posto danas nema ljubavi,sve lazno i samo interes je u pitanju,onda neko svako svoju vjeru ozeni.
Objavljeno:
onaj glupi momenat kada covjek prestane biti covjek a postane srbin hrvat ili bosnjak
Objavljeno:
pozdravljam sve ljude dobre volje.....svaki covek ma koje vjere bio mi je mio ,samo ako je dobar covek....svima koji su u mesovitom braku porucujem.....izborite se,istrajte u svojoj ljubavi i slozi.....sebe ste promenili negledajuci koje ko....promenicete ,promenicemo i svet oko vas, nas da zivimo svi u slozi.dragi BOZE I ALAHU ti pomozi.Izborimo se protiv prostakluka , sablasti mrznje....... BILO JE CASNO ZIVETI SA TITOM.
Objavljeno:
Ja sam bila u mijesanom braku, kao Srpkinja / ateista / Sarajka. Dogodilo se da sam nakon pocetka zajednickog zivota, vrlo brzo naucila sve moguce vjerske izraze, za koje nisam ni znala da postoje. Da sam uvijek bila ona "tudja" kost. Svoju familiju sam naravno izgubila. Sve sam uradila da brak uspije, prihvatila muslimanska imena za djecu, prihvatila tudje obicaje, koji moji nikada nisu bili, jer sam odrasla uz cinjenicu da je 1. maj najjaci praznik na svijetu. Poslije par godina sam osjetila umor. Dosta mi je. Ja nisam to, ja sam JA. Ateista, gradjanka, navikla da pitam "zasto?", navikla da volim nauku i knjigu, a ne price napisane za neuke ljude prije 2012 godina ili 400 i kusur. Populaciju ateista, niko i ne racuna. Dok je moj bivsi muz kao "musliman" kockao i hodao po kafanama, ja sam sebi zakidala i najminimalnije zivotne radosti, da mojoj djeci ne bi nista falilo. Da sam se udala za pravog vjernika, moj zivot ne bi bio kakav je bio, ali danas u BiH pravih vjernika gotovo da i nema i smatram da ja kao ateista vise postujem nacela iz Biblije i Kurana, nego 99% njih koji se kunu u te knjige. A vjernici na baterije su "najveci" i najopasniji vjernici, jer od vjere uzimaju samo onaj dio koji im odgovara..
Objavljeno:
Dijete sam iz mijesanog braka,otac bosanski pravoslavac, Srbin,majka katolkinja, Hrvatica iz Hrvatske,kao takav zivim vec 45 godina i ozenjen sam sa muslimankom.Da Vam pojasnim, biti mijesan u ono ili ovo ludo vrijeme je nezdravo za neke vrste nasih ljudi, vjencao sam svoju suprugu u Njemackoj i nismo htjeli da izvjese nasa imena na maticnom uredu, iako je to kod njih tradicija, medjutim, popustili smo pod nagovorom njihovog maticara,"ljudi",namjerno pod navodnim znacima, su se cudili ,kako je moguce da se u vrijeme rata jos uvijek vjencavaju suprotne nacije,"ljudi" iz mog mjesta su nas vrijedjali, pitali dali cemo u crkvu(samo da bi povrijedili suprugu ili u dzamiju da bi povrijedili mene)Nisu nas mogli povrijediti , jer kako povrijediti nekoga cija su shvatanja naprednija i ispravnija,to nas ni u kom slucaju nije povrijedilo , jer smo tolerantni i postujemo te vjerske objekte, iako nikada u njih nismo usli.Bolestan je narod, nas narod.Zivim u Svedskoj, Hvala Bogu , jer zbog pritisaka sredine, nije se moglo izdrzati, sad MI biramo prijatelje iako ovjde ima tih stvari toliko iskristalizovanih da mi se zgadi reci odakle sam, medjutim, ja sam ponosan i kazem da sam BOSANAC,premda sam zivio u Hrvatskoj i odrastao i zavrsio skolu, nisam protjeran,vec sam ostao bez svojih hrvatskih dokumenata zbog tamo neke ekstremne vlasti koje sad nema vise. Citam ja te Vase komentare,svi kazu , vazno je biti covjek ,ali vecina od njih to samo kaze, a u sustini ne zeli da ima bas nekog kontakta sa mijesanima,ali pogledajte, u svijetu muzike, sporta i nekih drugih aktivnosti, MIJSANI pokazuju svoje vrijednosti na stranom terenu....cao i MIJESAJTE se
Objavljeno:
http://www.gopetition.com/petitions/zahtjev-zapromjenu-ustava-bih.html

Ovo je izlaz za sve etnicki mjesane brakove.
Objavljeno:
''Zvuči mi kao potrošen život svesti se samo na nacionalnu pripadnost'', kaže, napominjući da namjerava otići iz Mostara nakon što diplomira. "Ne želim za 40 godina još uvijek razgovarati o tome tko je Hrvat, a tko Bošnjak. Imam potrebu za normalnijim životom, a ovdje ga ne vidim ni u budućnosti.''

E moj Nino, tako ti je to danas. Na zapadu te svakako gledaju kao stranca i samo ih zanima jesi li voljan raditi, skolovati se, doprinijet drustvu.

Veliki pozdrav Nevenki Garagic, svaka cast na stavovima. Izuzmimo vjerske obicaje i medju Bosancima i Hercegovcima nema ama bas nikakve razlike. Te religije svakako nista dobro nisu donijele nasim prostorima, a ni ostalim. A danas se utrkuju ko ce vise bogomolja izgradit na svom parcetu zemlje, ko ce vise prkosit. Nema veze sto se gladno, pomoli se bogovima i bit ces sit. Tako da su te religije po meni suvisne - ali su dobrodosle pastirima kako ti kazes da drze ovce na broju.
Objavljeno:
Kako se Mile ponasa on spade da je mjesavina ludog medvjeda i debele glupe svinje.
Objavljeno:
Ako se vec spominju Bosnjaci (bosanski muslimani), onda se to isto treba reci za hrvate (bosanske katolike).
Do 1903, nakon posjete Stjepana Radica, nisu postojali hrvati u BIH, vec samo Bosanskohercegovacki katolici. Slicno je i sa pravoslavcima, od kojih su mozda polovina a mozdai vecina Vlasi a ne Srbi.

Naravno, imai Srba i Hrvata, onih koji su direktno preselili iz svojih drzava u BIH za vrijeme Jugoslavije, ili onih koji se tako osjecaju iz bilo kog razloga. Ipak, ima sigurno i nekih koji se osjecaju samo BH Katolicima ili BH Pravoslavcima, stoga ih treba spomenuti bar kad se spominju BH Muslimani.
Objavljeno:
ok, slayem se da smo isti pred Bogom, ali, nije li 3 posto srpskog okupatora danas u mostaru malo previse _
Objavljeno:
Shile
ostajem pri tom da smo isti pred bogom, ali dok dođemo njega mnogo što šta moramo preživjeti u zajednici što je nazivaju mješoviti brak.
Pogrešna ti je konstatacija da sam frustrirana osoba naprotiv opt-
timistična u svakom pogledu to što ovako komentarišem nije proizvod moje religioznosti nego životnog iskusva ,stablna sam osoba i ubraku i uposlu sređen život u podpunosti ,ni ime ni odjelo ne
ćini čovjeka,postoji nešto što moramo znati a to je da zivimo na Balkanu u nacionalnim torovima gdje če se takvi brakovi još dugo osuđivati,i djeca iz takvih brakova če ispaštati, amnogi na kraju se opredjele za jednu od nacionalnosri prepoznaju ono kome pripadaju.
Đaba možete Vi govoriti bitan je čovjek ,ovi prostori su zatrovani
razlićitostima da ćemo još dugo slušati negativnosti o tim brakovima.LJubav nema granica kad ste u 20 a pitaću vas u 60
gde ste ,kad dođe vrijeme bavljenja nekim drugim stvarima.
Objavljeno:
Ne znam tacan naziv emisije. Bio je gost kod glavnog urednika informativnog programa cini mi se da se zove Stefanovic sa Lj izmedju imena i prezimena.
Objavljeno:
za nnn:

kada je bila ta emisija u kojoj je to izjavio? i kako se zove? da pokušam naći.. Jer ako to ne postoji onda za njega ne postoje ni djeca iz mještovitih brakova što je prilično hrabra izjava..


molim te da mi postavis nbaziv emisije i dan kada je emitovana..
Objavljeno:
Kaze nas predsjednik Mile neki dan kada je gostovao na RTS-u u Beogradu "Mjesoviti brakovi sta je to , to ne postoji, to se desava sporadicno".
Sa tom recenicom je rekao sve o mjesovitim brakovima i buducnosti djece koja su nastala iz istih. Nema buducnosti za tu djecu, zalosno ali istinito. Neko je postavio pitanje kako je moguce da djeca iz mjesovitih brakova konstitutivnih naroda nisu konstitutivna u ovoj gadljivoj drzavi. Sve je moguce.
Siguran sam da ta djeca daju svoj maksimum i da se vise trude da uspiju u ovim vremenima, nevolja ih je natjerala na to.
Problem ove drzave je to sto niko ne moze da bude ateista, e to je problem. Onda nam se i ta djeca moraju opredeljivati kao vjernici, pravoslavci, muslimani ili katolici a to je zalosno. Sistem to trazi.
Na kraju siguran sam da ljubav uvijek pobjedjuje tako da smatram da ne postoje mjesoviti brakovi nego samo brakovi i smatram da smo svi ljudi a ne Srbi, Muslimani ili Hrvati.
Objavljeno:
za komunistu.. sami ce se odluciti sta ce moja djeca biti, ali to meni nije niti bitno, pa sta ako se pocnu izjasnjavatio kao Hrvati? Bitno je da su dobri ljudi, posteni pametni i vrijedni. To je ono sto zelim za svoju djecu, a ostalo je manje bitno...

za Otvorenog/ divan mejl si poslao, cestitam svaka cast!
Objavljeno:
leon mace,
ti si mnogo isfrustirana osoba. Svako ima svoj zivot i svako odlucuje o svojoj sudbini. Zakljucujem i da si veoma religiozna osoba. Ako jesi, onda znas da smo mi svi pred Bogom isti. Bog je jedan i meni i tebi, a i svima ostalima pa cak i onim medvjedima sto sam ih prije spominjao. Govoris o imenima? Munevera je prelijepo ime,bas kao i Dejan i Sandra i sta ti ja znam koje jos ime je spomenuto. Ime kao ime ne odredjuje covjeku sta je i koja je nacija i koja religija. Ako sam ja musliman, a moja prelijepa cerka se zove Irma, da li cinjenica sto ima njemacko ime pravi je losijom muslimankom od tebe? Mislim da ne...
Objavljeno:
Okojoj vi evropi i zapadu pričate pa ljudi moji 90% stanovništva tog vašeg zapada pripada hrišanima ,jeste ženi se Francuz sa NJemicom nikakvo čudo ali je to ista nacionalnost, samo ljudima islamske vjeroispovjesti prodaju priču da su zaostali ako im to smeta,imam ja toga i familiji .Majka Munevera djeca Sandra, Nebojša oni su u braku sa Dejanom i Majom zamisli gdje je u toj storiji ostala Munevera,niko o njoj i nepriča,zaboravljena totalno.E vo vam samo jednog primjera kad čovjek ateista postane VJERNIK .Gos. Maca vjerovatno znate o kom je rijeć, prošetao po jednonacionalnoj državi ,bio u mješovitom braku, u toj državi upozno osobu iste nacionalnosti
i oženio se ništa posebno, ali nije moglo bez komen.NIKAD SE U ŽIVOTU NISAM OSJEČO SREČNIJIM KAO NA VJENJČANJU U CRKVI.Mislim da je svaki komentar na ovo suvišan
Objavljeno:
nevenki
nebi ti dala Mehu a sigurno ga zoveš MEO pa potomcima ste morali da tražite imena koja ne pripadaje nijednoj od vaših nacionalnosti ili je Meo ipak pristao na ona izvorna , tebi po želji.Surogati su to draga moja ,čovjeka je stvorilo bog on nam je odredo gdje ćemo se roditi i kojo nacionalnosti pripadati,ali tebi to ne vrijedi govoriti,postoji i nešto za što kaže petljanje u božije stvari.Tebi je prirodno i normalno da čovjek ne vjeruje u boga i da postoji ignorisanje i jedne druge strane. Treba poštovati iuvažavati sve razlićistosti,al brak je draga moja ozbiljna stvar,sumnjam da bi to ponovila da ti se ponovo pruži prilika ,a ovi tvoji komentari ti dođu kao odušak i oprvdanje pred familijom da pokažeš da i to može da funkconiše, nisam rekla da nemože ali je neprirodno,jer uvjek visi ono u zraku da ne uvrijediš partnera na nacionalnoj osnovi,toliko NENO .
Objavljeno:
A kad amerikanac ozeni filipinku ili svabo brazilku ili sta ja znam crni medvjed se pari sa zenkom grizlija, sta su onda njihova djeca? Ovo o cemu mi raspravljamo je primitivno jer smo mi primitivni. Nije ni cudo sto zaostajemo za svijetom u svim elementima zivota,jer ovo o cemu mi brinemo za svijet ne postoji. Zivot je jedan, a mi ga svim silama zelimo da zagorcamo pa na bilo kakav nacin. Porodica je bitna,a porodica mogu biti svi,pa i srbi i hrvati i bosnjaci (namjerno pisem sa malim slovom jer nismo zasluzili drugacije)...
Objavljeno:
A ljudi moji kud "zavirih" ponovo ovde!
Bolje da nisam, ovako moram jos nesto reci ...
Da ne "zavirih" ponovo ne bih cula BISER da se PRIRODA POBRINULA ZA VERU I NACIJU???

"Blago" nekima...
Objavljeno:
sve komentare sam pročitala i neznam što bi vam rekla, samo oni koji se odluče za takvu vezu mogu znati kako im je. Istina ljudi smo pred bogom isti ,ali postoji tu razlika u nacinu živjenja,običajima,sve je stvar šta osoba očekuje od života,koliko moze podnijeti te razlike,nemože samo reči mi nismo vjernici i nastaviti dalje,puno je tu detalj gdje su ne premostive razlike,mladost sve podnosi,nemožete negirati činjenicu da djeca iz tog braka,nemaju ni vjeru ni naciju, i da če ih stalno pratiti epitet on ili su iz mješanog braka.Vjerujem da većina nebi napravila isti potez.Znam samo da se za takvu djecu kaže:NI HOĐOM UČENO,NI POPOM KRŠTENO.Da smo se trebali rodiri i živiti bez vjere i nacije priroda bi se potrudila i zato
Objavljeno:
Moj savjet je da svako zeni svoju naciju i vjeru, jer ako hocete ozenit smece,ozenite barem svoje!!!!!
Objavljeno:
Evo da kažem moje iskustvo, možda će nekom od mladjih pomoći da pravilno odluči.

Pred sam rat ja kao Hrvat zabavljao sam se sa jednom Banjalučankom, Srpkinjom iz mješovitog braka. Premda sam imao dosta uspjeha kod cura, nikad mi sa ženskim bićem nije bilo tako lijepo ko sa njom. Iskrena, lijepa, sa dušom, imala je ljubavi za podijeliti. A bila je i poštena. Nisam znao dal da je volim ili da joj se divim. I ona je bila dobro zagrijana za mene (pošto sam bio eto prilično spontan sa ženama ili se baš 'poklopilo', ne znam).

Zbog nekih okolnosti nisam ostao sa njom premda je ona to očekivala. Dosta važan razlog bio je što će reći rodbina, koja takve stvari uglavnom nije odobravala. Ista ona rodbina od koje nikad nisam imao neke koristi niti smo se nešto voljeli. Rodbina po nasljeđu. Rodbina koja ti prešutno odredi život, a često i upropasti.

Danas nakon toliko godina još uvijek mislim na nju. Sjećam se svakog detalja kada smo bili zajedno. Kada mi je teško odlutam mislima 'k nama' i odmah mi bude bolje. Znam da nisam sretan samo to prikrivam da ne pokvarim život mojoj sadašnjoj porodici. Relativno sam uspješan jer sam navikao ne posustajati u životu. No da li je moj život vrijedan življenja? Ne znam. Da li znam da sam propustio biti sretan u životu. Sigurno. Da li mislim da je potražiti sreću najvažnija stvar u životu? 100 posto

Ako mogu dati savjet onda je to: misli na svoju sreću, zaj*bi rodbinu i nacionalnost i trice i kučine. Dok sve njih zadovoljiš prošo život, a ti ostade nesretan.
Objavljeno:
Znam ROD-e,

zato i pitam jer "komunista" upita "a šta su djeca iz "mješovitih brakova" - pa pomislih da čovjek nema neki tajni recept.. naravno da je sve stvar ličnog opredjeljenja (ne znam kakve veze moral s tim ima ali ajde - osim što će onaj drugačijeg opredjeljenja ili, bolje rečeno, mišljenja ubjeđivati da je njegovo bolje i moralnije..) jer nacija kao prirodna pojava ne postoji... prema tome - sve ostalo su gluposti..
Objavljeno:
za"Sasu",,,,,Ti postavi pitanje kako se odredjuje necija nacionalnost ili vjera ?Odgovor je vrlo jednostavan; OPREDIJELJENJEM ! znaci svakog od nas treba neko pitati sta smo po nacionalnosti,a ne bez nas to utvrdjivati.Demokratski ,moralno,vjerski svatko sam za sebe odlucuje ili se opredijeljuje sta je po naciji ili vjeri.
Objavljeno:
Komunista kako određuješ kojoj naciji pripadaš?
kako znaš da ti se preci već samo dva koljena unazad nisu "izmiješali".
Je li srbin ima oosebnu krvnu grupu ili DNK koja je drugačija od drugih?, Ili Bošnjak ima nešto drugo što ga obilježava kao Bošnjaka?

Kako se utvrđuje tačno ko kojoj naciji pripada?
Objavljeno:
za "sarajliju",,,niko pametan ne zamjeri TEBI sta si ti odlucio da radis i kako i sa kime da zivis !!!!!!! Problem je u poimanju demokratije,sto i Ti, kao i mnogi drugi, zele da nametnu tezu da je tkz."mjesani brak"nesto pozitivnije ili cak naprednije od nekog"normalnog"Braka.Zato ne forsirajte nesto sto ne postoji,svi BRAKOVI su jednaki po definiciji osim ako se zene istospolne osobe,samo njihovi brakovi su posebna kategorija.
Objavljeno:
sarajlija iz mijesanog braka, supruga banjalucanka - pravoslavna, ja sam nakon rata radi ljubavi i radi nje otisao u banjaluku iako sam bio u armiji bih i u sarajevu cijeli rat, ona je radi mene dosla u sarajevo iako joj je otac bio u vrs...

mi smo radi buducnosti bili spremni preci preko proslosti, mislim da svi to moramo uraditi ako hocemo da idemo naprijed u ovoj zemlji...

zaboravite na jednonacionalno, to niti je dobro niti je pametno, niti je izvodivo, nema srece u tome, treba gledati ko je covjek a ko nije a ne prebrojavati krvna zrnca
Objavljeno:
sta nam iustvari zele poruciti sa ovim tkz."mjesanim brakom"? Dali nam zele reci da samo tkz."mjesani brak"zasluzuje pozornost.?!Ja im porucujem da nijedna drzava nece dugo opstati koja se temelji na tim "vrijednostima",zanemarijuci cak i puno bolju civilizaciju nego sto je izmisljeni tkz."mjesani brak".
Objavljeno:
"za partizanku",,,,,,Ti se izjasnjavas da si srpkinja a tvoj momak da je hrvat i zelite da imate dijecu,to je sve uredu. Samo me interesira sta ce vam dijeca biti po naciji?Srbi ili Hrvati,jer dvije nacionalnosti nemoze niko imati ,treba se za jednu opredjeliti.
Objavljeno:
E moja Partizanka, ne kaze se dzaba "svako je kovac svoje srece".
Ne bih ja mog Mehu menjala ni za koga na svetu!
Za 35 godina braka nikada se nisam pokajala sto sam se suprostavila ocu. Dokazala sam mu (i konacno je prihvatio) da sam JA bila u pravu. Naravno da je i Meho ateista, inace mu ne bih ni pruzila sansu da mi se priblizi.

Neka "Tuzlanki" i "Studenata" - njihov izbor.
Za mene je vazno samo da je covek - COVEK.
Nazalost, sve ih je manje.
Veliku ulogu za cvrsto zatvaranje u SVOJ tor, osim politicara, igraju verski "pastiri" , a ovca je ovca...
Nikada nikome nisam dozvolila da me "vodi", no svako zna svoj put, pa sa srecom svima!
Objavljeno:
Ja hodam sa momkom Hrvatom, inače sam Srpkinja i jakooo ga volim, ne interesuje me ko je sta je- on je najbolji covjek na svijetu!

Hocu da kazem, zar stvarno dozvoljavate da vam politika kroji vasu srecu?Različitost nije mana, već vrlina! ( Sto se mog primjera tice) Djeca ce nam imati dva Bozica, na ljeto ce ici na More u Hrvatsku, a na zimovanje u Bosnu.. bice otvoreniji i liberalniji prema ljudima drugih vjera i nacija, nece se opterecivati ko su i sta su, vec ce raditi na svom licnom usavrsavanju

U Evropi stvarno nije bitno ko si i sta si, a jos manje s kim ghodas i koje si vjere...

Stvarno mi je zao kada procitam primjere Tuzlanke, znam da ih je Bosna puna, samo se nadam da ce se i to jednom promijeniti...

Ljudi volite se i ne dozvolite da vam politika upravlja zivotom!
Objavljeno:
Ma sta je briga politicara i vjerskih poglavara koga ja guz.m u krevetu?
Objavljeno:
poznata je ISTINA;.... Ljudi mogu zivjeti i bez politike i bez vjere,ali "politika i vjera"nemogu zivjeti ni sekunde bez Ljudi !!!!!Zato "politika"a ponekad i vjera izmisljaju razne nazive da bi mogli lakse sa Ljudima manipulirati.
Objavljeno:
samo na balkanu postoji tkz."mjesani brak"i nigdje drugdje.Zasto? Zato sto je na Balkanu civilizacija na posve niskim granama.Komunisti su forsirali tkz."mjesane brakove" kao pokrice opravdanosti "bratstva i jedinstva"i samog drzavnog uredjenja, vjerske zajednice su forsirale taj naziv"mjesani brakovi"kao negativnost u narodu.I zbog tih forsiranja uvrijezila se na ovim prostorima taj naziv"mjesani brakovi"kao da to i stvarno postoji.Da to nepostoji dokaz je odnosa u civiliziranim drustvima gdje naziv "mjesani brak"i ne postoji.Postoji samo BRAK i koji se svaki BRAK isto tretira i naziva. Politicari ,a ni vjerske zajednice nisu od toga sebi stvarale politicke i druge poene.
Objavljeno:
sve komsije znaju da nam je brak "mjesani",samo nas dvoje to neznamo, a niti zelimo znati.
Objavljeno:
svi kao znaju koje su nacionalnosti u tim tkz.mjesovitim brakovima ,ali interesantno niko nezna sta su po nacionalnosti dijeca iz tih brakova.Izgleda kao niko ne priznaje da svi ljudi imaju pravo da se opredjele sta ce biti po nacionalnosti i oni i dijeca njihova,a ne da im to neko natura i da ih proizvoljno naziva.
Objavljeno:
ima"sveznalica"koji znaju koji je tkz.mjesoviti brak a koji nije i koje su nacije supruznici,a neznaju koje je nacije dijete iz tog tkz.mjesovitog braka.Ja im porucujem da samo supruznici znaju sto im je brak i sto su im djeca,jer sve je dobrovoljni cin opredjeljenja doticnih supruznika.
Objavljeno:
Brak je pitanje opredijeljenja,a ne politicko pitnje kako to neki zele da prikazu i koriste, ali samo zbog svoje politicke koristi. Da je tome tako profiteri mogu pratiti sto je ko po nacionalnosti kada se zene i znaju te sveznalice sve o tim ljudima koji se zene,ali kada ti ljudi dobiju dujecu tu prestaje "sveznanje" tih sveznalica i politickih prpfitera,zasto.?Zato sto neznaju sta su ta dijeca sada po nacionalnosti(pa ih obicno samo nazivaju;-)ijeca iz "mjesanog braka",svasta.Te vrle "sveznalice"ili politicki profiteri nece da priznaju ISTINU i da kazu da je u privatnom zivotu sve stvar opredjeljenja.Te "sveznalice"ili politicki profiteri nece doticne Ljude da pitaju sto su oni po nacionalnosti,nego ih nazivaju onako kako njima""sveznalicama "ili politickim profiterima odgovara,samo radi politickih poena raznih vrsta.
Objavljeno:
Ja postavih pitanje "a šta sa nama koji smo eto ničiji"i dobih odgovore kako su srbi istjerani iz Mostara,kako je bolje spriječiti zanima me šta će "tuzlanka"sutra kad roditelji kažu hoćemo 10-oro unučadi ili te se odričemo i sl. ili razmišlja kao neće oni dalje da uslovljavaju,prijatelja očigledno nema jer eto dopustiše da se izgubi neko vrijeme sa nekim koga nisu imali namjeru da prihvate,najjači mi je ovaj sa "jednostavnim razvodom"ili ovaj "leti svom jatu"Mali i jednostavan komentar koji oslikava istinu u BiH"nema para i počinje prebrojavanje"nažalost sve se vrti oko toga.Komentar koji oslikava licimjernost naroda sa ovih prostora što se tiče ove teme je Svjedokov"koliko se cura udalo za strance"Njemac,Francuz itd nisu ni katolici ni bošnjaci ni pravoslavci;oni su samo oni koji su njihovu ćerku dobro zbrinuli.Evo ja opet pitam šta sa nama kud mi da idemo?Za Aleksandra Trifunovića ovo bi bila jako dobra tema za emisiju,ali da dovedeš zvaničnike a ne onu finu i pametnu djecu koja za svoje godine i previše moraju da znaju.Oni neka naprave pitanja i osmisle scenarijo ali sa malo lakšim pitnjima da bi ovi mogli da shvate.
Objavljeno:
ja živim u jednonacionalnom braku i nesretna sam od početka, moja rodica je udata za Srbina i sretna je, jer je naša pravu ljubav i pravog čovjeka. Takve brakove rat ne rastavlja, niti će posljedice rata moći zauvijek biti prepreka da se ljudi različitih nacionalnosti vole. Već sada se ljudi ponovo zaljubljuju, a stari, ma stari se ljute uvijek, neka žive svoj život, a puste mlade da prave svoj!
Objavljeno:
brak je iskljucivo privatna kategorija,a odnosi u drustvu,ponasanje,obaveze su zajednicka svih gradjana jednog mjesta ili jedne drzave.pojedinci bilo to politicari,novinari ili oni pojedinci koji zele drugo0m da nature samo svoje vidjenje demokratije nije moguce upravo zbog demokratskih i ljudskih vrijednosti.Forsirati bilo ciju privatnu opredjeljenost kao primjer da bi i svi drugi trebali se na to ugledati ili nedaj boze samo drzavno uredjenje tome iskljucivo podrediti,nije ni demokratski ni ljudski opravdano.
Objavljeno:
Tresla se gora ,rodio se mis.Citajuci ponovo komentare na temu ,covjek moze i zaplakati i nasmijati se.Uskogrudnost pojedinaca se ocitava, pa i nepismenost u velikoj mjeri i to mi dosta govori.Koristiti rat kao izliku za odobravanje ili neodobravanje mjesovitih brakova u velikoj mjeri se moze mjeriti brojem razvedenih brakova.Pravi pristup broju razvedenih brakova bi bio istina po kojem bi se vidjelo koji brakovi po njegovom trajanju je u najmanjoj mjeri zastupljen a koji najvise, vjerujem da bi se mnogi iznenadili.Brak koji nije bio dobar prije rata , rat je koristio kao izliku za razvod a mjesoviti su se jos vise ucvrstili,tvrdim iz iskustva i mnogih primjera oko mene.Na temu brakova ,pojam razvod po serijatu ne postoji ali ja znam mnoge ,po serijatu sklopljenih brakova ali i razvedenih (da li se po serijatu i razvode ,e, to ne znam) sto znaci, postoje nesuglasice(bracne) i po pitanju istovjernika koji brak kao instituciju ne razumiju ,ne znaju ili se ne sklapaju iz ljubavi, nego iz nekih drugih ciljeva.S toga je lako doci do zakljucka da mjesani brakovi nisu problem,oni ocito i dalje postoje i postojati ce,ljubav je njihov pokretac i ljubav je ta koja ih vodi,ne drustvo,ne zajednica , ne pojedinci , ne brojevi, nego LJUBAV!!!!!!
Objavljeno:
MA....PRAVO U EVROPU!!!!
USTVARI....NE,"MI" SMO SRCE EVROPE I OVDJE SU KORIJENI EVROPSKE CIVILIZACIJE!!!!!
NAZALOST,OSTALO JE JAKO MALO NORMALNIH I MENTALNO ZDRAVIH LJUDI,A ZOVU IH "NECISTIM" I "ONIM"!!!!
MA.....PRAVO U EVROPU,VI CISTI STE PRAVI I VI STE PONOS CIVILIZACIJE!!!!
BOSNJAKINJA+ARAP ILI TUCIN=BOZIJI DAR
BOSNJAKINJA+HRVAT=GLUHO BILO
BOSNJAKINJA+SRBIN=NE D'O DRAGI ALAH
SVE OVO IDE I U OSTALE DVIJE VARIJANTE,NARAVNO!!!
MA...PRAVO U EVROPU I NEMOJTE ZABORAVITI ZASTAVE,PAROLE,IDOLE I MRZNJU!!!!
Objavljeno:
citat laž: Kada je 1992. buknuo rat u Bosni i Hercegovini, mostarski Bošnjaci i Hrvati isprva su se ujedinili kako bi istjerali paravojsku bosanskih Srba. Međutim, uskoro su se okrenuli jedni protiv drugih pa je izbio žestoki rat unutar rata koji je trajao godinu dana.
laž mostarski bolešnjaci taj termin bošnjaci je izmišljen tek 1993.za vrijeme hrvatsko-muslimanskog sukoba ratni zločinac alija izmetbegović i islamska klika,pa kako muslimani mogu biti bošnjaci 1992???
S obzirom da je žensko autorica teksta i nema pojma o povijesti i događajima nego kao dijete iz 5 razreda osnovne škole piše o događajima prije nego što se rodila.

dalje još laži i brojke:
"Činjenično stanje "
Mostar, Bosna i Hercegovina:
1991. 126 628 stanovnikâ: 35% Bošnjaci, 34% Hrvati, 19% Srbi
1992 -95. rat, 2 532 poginulih: 62% Bošnjaci, 19% Hrvati, 17% Srbi
Danas: 111 116 stanovnikâ: 47% Bošnjaci, 48% Hrvati, 3% Srbi
kako znaš autorice koliko ima hrvata i muslimana danas u mostaru ako nije izvršen popis stanovništva 2001. a neće niti 2011. rekla kazala gatara,neozbiljni tekst i lupanje gluposti danas u mostaru je preko 60%Hrvata a ostalo su muslimanske izbjeglice iz gacka,nevesinja i trebinja.
dalje laž:
"Međutim, uskoro su se okrenuli jedni protiv drugih pa je izbio žestoki rat unutar rata koji je trajao godinu dana."
nisu se okrenuli jedni potiv drugih već su muslimani napali vojaru tihomir mišić na spavanju vojnike HVO-a po noći,itd.po naredbi sefera halilovića da osvoje cijeli mostar,postoje dokumenti i naredbe muslimanske armije,kako se muslimani hvale kako su hrvate na spavanju ubijali...nije to bajka i diječija priča rekla-kazala.-Nije za žensko da piše o ratu ako nezna niti što je puška i rat.
Objavljeno:
Nikada nebi stupila u brak s osobom koja nije moje4 nacije i moje vjere,nije to mrznja vec vise osjecaj da nebi to bilo to.Ja zelim da dijete odgajam kako su mene moji roditelji
Moj otac je znao popiti,mama nije pokrivena,nisam ni ja...zivjeli smo sekularno ali ipak se znalo ko smo i sta smo,isli smo u dzamiju kad smo mogli.To ja zelim i sa svojom porodicom!
Objavljeno:
Nekada je popularna pjesma u TB-GRADU bila-LJULJA NANA SVOGA TULIPANA-POLA VLAHA POLA MUSLIMANA.Niko se nije ljutio,zivjelo se pilo-pjevalo-udavalo-vjencavalo-tucalo po zbunjevima-haustorima i svi bili zadovoljni.Danas druge polovine nema,oduvana je sa demokracijim marta-aprila "93g.Pjesma stara je odavno utihnula,dosli neki ,,tudji,,ljudi-grad izgubio dusu-Neki tamni oblaci prekrili rjeku,ulice pune ljudi,a prazne. Ni kerovi nisu sto su nekad bili!postali divlji napadaju prolaznike.BOG NAM DAO,A SVE NAM JE DZABA- TREBINJE PLAVI A CESLJA SE BABA.
Objavljeno:
Ej moj Ray, gdje li si ti to ucio istoriju
Objavljeno:
@Ray Bitch Kako ćeš, živ ti meni i zdrav bio, mijenjanjem vjere uništiti kako reče "biološku masu" (šta god to značilo) ????

Što reče Sergej Trifunović: "Imamo neki problem po mozgovima, pa ako neko može da dođe iz ureda za lobotomiju..." :D
Objavljeno:
Ray Mich
a šta se desilo kada se pojavilo hrišćanstvo? je li i tada bio genocid ili je to neka druga vrsta "šovinizma"? kada je Rim odlučio da "pokori" sve koji mu se nađu na putu? pa i mnogobožce.. je li to ulazi u kvalifikciju "genocid"?
Ili je prije pojave hrišćanstva ovo bio napuštenm prazan prostor?
Objavljeno:
Za Clyde-a: Neci ni ja da lamentiram o genocidu i s njim povezanom sovinizmu, jer to nije prevashodna tema ove rasprave. Ipak, samo da napomenem, najveci genocid (kao forma unistavanja bioloske mase jednog naroda) na ovim prostorima odigrao se kada su pripadnici jednog naroda mijenjali vjeru i identitet pod prisilom okupatora, i na taj nacin bespovratno ostetili bioloski integritet svog autenticnog naroda. E ne samo to, vec su ti preobraceni i njihovi potomci postali najveci mrzitelji svog izvornog naroda, koristeci pomoc svakog novog okupatora za neprekidna osvetnicka zlodjela. Ivo Andric je to tako plasticno opisao u svojim djelima (preporucio bih Gospodjicu).
Objavljeno:
Nesto mi zao "Studenta" i njemu slicnih...
Objavljeno:
Jao, jao....Sin sam muškarca i žene, da li sam onda i ja iz tog mješovitog braka ?
Objavljeno:
Potičem iz prilično tradicionalne muslimanske porodice i sama sam vjernica, odrasla sam okružena skoro isključivo Bošnjacima i kao takva zaljubih se u momka pravoslavca, znali smo od početka da neće biti lahko ali nadali smo se da će prihvatiti. Konačno sam se odvažila i rekla roditeljima i braći, i tu je počeo kraj. Naišla sam na ogromno nerazumijevanje, čak šta više ponudili su mi da biram između njih (naravno uz njih i cijela familija) i njega, odlučila sam potražiti podršku u prijateljima ali ni tu je nije bilo, otvoreno su mi govorili da sam luda, da ne znam šta radim i da me ne mogu podržati te da će stati uz moje roditelje. Došla sam u najgoru situaciju, birati između svih ljudi koje sam imala u životu i čovjeka kog volim. Izabrala sam prvo, odlučila sam prekinuti svaki kontakt s njim, nije mi bilo lahko ali na kraju sam uspjela preboljela sam ga...doći će neko drugi, valjda

Svojim primjerom samo želim reći, da je bolje spriječiti na vrijeme jer danas ni stari ni mladi nemaju ama baš nikakvog razumijevanja za miješane brakove. A ne vjerujem da je iko toliko snažan da podnese sve te riječi i roditeljske suze
Objavljeno:
U sretnom smo mješovitom braku (H/B varijanta:-)) od 1987 i prije rata smo živjeli u Mostaru, mada nismo mostarci.
Kada je rat zavrsio odluci smo zbog nase djece da srecu potrazimo negdje drugo jer nismo htjeli dozvoliti da im neka budala prebrojava krvna zrnca.
Mi nemamo problem sa nasim mješanim brakom, a oni koji ga imaju - njihov problem!
Objavljeno:
U sretnom smo mješovitom braku (H/B varijanta:-)) od 1987 i prije rata smo živjeli u Mostaru, mada nismo mostarci.
Kada je rat zavrsio odluci smo zbog nase djece da srecu potrazimo negdje drugo jer nismo htjeli dozvoliti da im neka budala prebrojava krvna zrnca.
Mi nemamo problem sa nasim mješanim brakom, a oni koji ga imaju - njihov problem!
Objavljeno:
Ne razmišljam o ratu i stvarima koje su se desile 90-ih u tolikoj mjeri, ali nikada ne bih stupio u vezu a kamoli brak s djevojkom koja nije moje vjeroispovijsti (nacionalnost i rasa mi je nebitna). Razlog je više nego jednostavan, žena koju oženim biće aBd majka moje djece i jednostavno hoću da mi se djeca odgoje u vjeri kojoj ja pripadam, žena druge vjere to ne bi mogla a ženi moje vjere to će biti najnormalnija stvar.
Objavljeno:
mjesoviti brak
mjesovita rodbina
mjesovita djeca
jednostavan razvod
Objavljeno:
Kada već govorimo o Mostaru, citiraću riječi jednog čovjeka koji je vezan za Mostar u ne baš pozitivnom kontekstu, pogotovo za Bošnjake-muslimane, generala Slobodana Praljka. Čovjek je, koliko znam, završio književnost, i to su riječi koje je on negdje pročitao, ali su mi se urezale u pamćenje. Pravdajući rat između Bošnjaka i Hrvata, on je rekao: "Nema ljubavi među narodima, postoji samo zajednički interes, ljubav je individualna kategorija". Dakle, uvjek ću biti pobornik mješovitih brakova i smatram da su ti ljudi intelektualno jači i imaju šire poglede od onih zatvorenih u svoje torove, ali smatram da nasi ljudi u cjelini nisu zreli za život u multietničkim zajednicama, jer su još uvijek primitivni i podložni manipulaciji. Hrvatsko-Srpski brakovi nemaju u današnje vrijeme nekih većih problema, osim blage diskriminacije na poslu, onoga ko je manjina u određenoj sredini, a često vas i ne prepoznaju u običnim situacijama, ako se sami ne deklarišete, jer su imena i običaji isti ili slični. Jaz između Bošnjaka i ostala dva naroda je sve veći (a trebao bi biti manji, jer je prošlo 15 godina od rata) i za takav brak stvarno treba biti hrabar. Ipak, moj savjet je: Ako se volite, ne odustajte, vi ste u pravu, a ostali nisu. Citiraću još jednog svog prijatelja: "Naučno je dokazano da je većina uvijek u krivu". Znate li vi uopšte koliko se prelijepih djevojaka iz bivše Jugoslavije udalo za ovih dvadeset godina za strance? Minimum sto hiljada. A roditelji su uglavnom ponosni i tetoše male Šveđane, NIjemce, Turke, čija djeca neće ni znati odakle im dolazi jedan roditelj. I to ne smeta nikome. Ali nam smeta ako Jozo, ili ne dao bog, Halid oženi Radmilu. A govorimo istim jezikom, smijemo se istim vicevima... Apsurd je da narode treba razdvojiti što prije da bi se narodi više poštovali, a mješani brakovi bolje funkcionisali. Za dvadeset godina odnosi između Srbije i Hrvatske će biti idilični, a mi ćemo se još uvijek glođati oko istih glupih stvari, ukoliko svi ne pobjegnemo odavde, a zemlju nasele Kinezi.
Objavljeno:
Clyde, i tvoj stav je OK dok god je privatni - ali kada to postane državna politika uz to i zakonski sankcionisana e, onda se to drugačije zove...
Objavljeno:
Tekst je dobar, zanimljiv i, nažalost, vrlo istinit. Međutim, čitajući komentare i tekst, ne mogu se oteti utisku da se stvari opet generaliziju i uopštavaju po sistemu svi su isti i "svi pucaju", a ja kao Sarajlija ipak ne mogu to da prihvatim i pređem tek tako preko toga. Dakle, živim u Sarajevu i nisam iz mješovitog braka, ali imam i u svojoj bližoj porodici takvih primjera a mnogo prijatelja i poznanika. Da li su ti ljudi tu i tamo doživjeli neke neugodnosti, protivljenje porodice ili nešta slično, možda je moguće, ali da se to stavlja u isti koš sa slučajevima iz Banja Luke. Mostara ili slično , apsolutno nema nikakvog smisla. U Sarajevu ljudi iz mješovitih brakova žive, druže se i izlaze na ista mjesta kao i mi da kežem "čisti"! To je tako i ne želim da moj grad, i po tom pitanju, izjednačavaju sa gradovima u kojima su u jednom danu porušene sve džamije i njihovi ostaci odvezeni na smetljište. Nije Sarajevo idealno, ima i tu svega i svačega, ali ovakvih stvari sugurno nema!
Objavljeno:
Sa ovim se potpuno slazem(Ray Mich). Jer sam iz mjesovitog braka i zivjeo u Mostaru pred sami rat, tako da sam imao mogucnost uvidjeti istinu koja je nadolazila. Komentar i cinjenica su potpuno tacni !!!
Objavljeno:
@Ray Mich Samo mi nije jasno kako odmah se nađe neko ko u tekstu vidi antisrbizme. Ja sam srbin , i nikad se neće uspjeti dogovoriti kakav je bio rat u BiH, građanski , oslobodilački , otadžbinski , ili neki četvrti. Svi narodi imaju svoju definiciju i svoju istinu. ako uporedimo srbe iz Mostara , Zenice ..., sa Novim Gradom, Trebinjem vidimo neke sličnosti , ali ako dodamo tu Prijedor , Bijeljinu , e tu sad vidim da su ovi drugi bili malo više "donji"... ja odoh na drugu temu nećemo o ratu.

Mješoviti brakovi su tabu još uvijek kod nas , moja prva ljubav je bila muslimanka, druga hrvatica. Na kraju sam oženio srpkinju (neću reći pravoslavku jer ne ide u crkvu i to joj ništa ne znači). Kako se k'o izjašnjava ne znači mi ama baš ništa , i vidim da se ovdje u BL situacija malo mijenja nabolje što se tiče toga .Ali su problem ovi novi klinci koji bukvalno misle da, kao što reče u jednom komentaru neko , oni drugi imaju nož iza leđa i jedva čekaju da ti ga zabiju. Poslom putujem často u Sarajevo , Zagreb i i tamo je ista ta situacija . "ONI " drugi su bauk , imaju rogove. Imam osjećaj da neki klinci iz BL misle da u Sarajevu je kao u Saudijskoj Arabiji da imaju talibane koji sijeku ruke, ili ovi iz SA misle da u BL hodaju četnici sa bradama i broje krvna zrnca i ubijaju odmah čim kažeš da nisi srbin.
Teško da će se iz glava naših naroda ovo izbiti dugo vremena , možda nikad , i mješoviti brakovi će i dalje biti "oni sa strane" i na njih će se gledati kao na mutante.
Objavljeno:
Ako smijem nesto da preporucim: vama mladim, pametnim i otvorenim ka Zapadu samo mogu da kazem da zavrsite fakultet, po mogucnosti nekakav tehnicki, sa fokusom na IT, ili medicinu i pravo na Zapad. Ima suvise lijepih gradova i zemalja sa ove strane da biste ostali tamo. Sve to sto se desava u Bosni nije vasa bitka i nemojte da trosite svoje vrijeme na popravljanju situacije. Imate jedan zivot i zasluzujete sansu za izvucete sto je moguce vise od njega. Niste zasluzili da zivite u drustvu u kojem su politicari pocinili najgori moguci zlocin - ubili su buducnost miliona ljudi.
Objavljeno:
Nisam nacionalista i ne nalazim ništa posebno i lijepo u mom bošnjačkom narodu, izuzev što nemamo naslijeđe mnogih genocida kao Srbi i Hrvati, ali to nije tema. Nije važno kako se osjećaš, nego kako te drugi vide, a mene 99 % Srba i Hrvata vide samo kao baliju kojeg treba ubiti i istjerati. Šta ja mogu učiniti da ta 2 naroda koja 200 godina gude jednu te istu pjesmicu promijene svoj stav ? Ko im je vjerovao - sad miriše ljubičice odozdo - ispod zemlje.
Rado bih ja i Srbe i Hrvate prihvatio kao i vlastiti narod, pa zašto ne i ušao u brak sa nekom ženom iz ta dva naroda, ali ko mi garantuje da me šura ili tast neće ubiti ako se zateknem kod njih u vremenu neke od mnogih i stalnih epizoda balkanskog etno-fašističkog ludila srbo-hrvatske bratije ?
Drugim riječima - kozmpolitizam - da, ali to nije realno....
Idealno rješenje, bi bilo potpuno i konačno odvajanje, ali politika i realnost BiH to ne dozvoljava...
A ovi iz miješanih brakova - vrlo je simptomatično da se djeca iz takvih brakova ama baš nikad ne zovu Mujo i Alija, nego uglavnom srpska ili hrvatska imena, pa je jasno da je miješani brak samo još jednan od načina asimilacije Bošnjaka prije konačnog pokolja.
Good bye i nikad više akobogda ti vaši miješani brakovi ... nego svaka ptica svome jatu za vijeke vijekova. AMIN - AMEN.
Objavljeno:
kako može dijete pripadnika dva konstitutivna naroda (npr. Bošnjaka i Srbina) biti nekonstutivno? Šta to u stvari govori o Ustavu i zemlji koja ga je usvojila...?
Objavljeno:
Zanimljivo je stajalište o Mostaru . 16 % Mostaraca -Srba je protjerano iz Mostara , mnogi su odvedeni u logore ( Heliodrum ,Ljubuški ...) i to su većinom bili civili .Srbi su i 93 ,94 i 95 ubijani kao psi ... Mostar se odrekao Šantića , Ćorovića... od 41-45 bilo je isto...
Neke činjenice je trebalo uzeti kada se obrađuju ove teme. Mostar je bio grad u kome se nije pitalo ko je koje vjere , mješoviti parovi -brakovi bili su simbol Mostara .Nažalost to ga nije spasilo stradanja i uništenja ...
Objavljeno:
"Kada je 1992. buknuo rat u Bosni i Hercegovini, mostarski Bošnjaci i Hrvati isprva su se ujedinili kako bi istjerali paravojsku bosanskih Srba" - ovo je stvarno pateticno, i apsolutno neistinito. Taj dio mostarskog rata je imao za cilj da se "ociste" mostarki Srbi kroz ubijanje i protjerivanje srpskog CIVILNOG stanovnistva. Kada je to postignuto (posljedica je da danas Srba gotovo i nema vise u Mostaru; rusenje mostarske pravoslavne crkve, jednog od najvecih pravoslavnih hramova u nekadasnjoj Jugoslaviji podjednako veselo su podrzali i Hrvati i muslimani), "oslobodioci" su se okrenuli jedni protiv drugih pljackajuci preostalu srpsku imovinu. Sve se to sakriva iza floskula o "oslobodilackom" ratu.
Za urednika/administratora: Ukoliko ne objaviti ovaj moj komentar zato sto ne odgovara anti-srpskim floskulama, onda se barem potrudite da malo bolje sakrijete antisrbizam u prilozima vasih sardnika.
Objavljeno:
prebrojavanje i počinje kad nema posla...tako je bilo uvijek i biti će u buduće...dajte ljudima posla i provedite zakone...i neće biti problema...

pusti priču
Objavljeno:
A čiji sam JA ako mi je otac musliman a majka srpkinja,odnosno čije je moje dijete ako sam oženio srpkinju ili kao moj drug hrvaticu čije je tek njegovo?Kako da se JA pravim da je sve ok kad je stari morao da promjeni ime da bi njegov sin koji ostao R.V.I izašao na V.M.A jer bože moj nisam čiste krvi,dok vidi čuda papir nakojem se moj stari više ne zove Huso nego Duško pročisiti moju krv kao kakva infuzija.Ili kao što IGIPOP navede jedni otišli i svi su ljuti, a drugi došli još ljući.kako objasniti drugima da nemaš stričeve,tetke,ujake itd.Kako se naviknuti da nemaš svoj "identitet" a imaš svoje JA.itd.Mogao bi danima da pišem ali bi volio odgovor gdje, kuda i kako jer očigledno da su drugi "pametniji" .Da li su moji roditelji krivi što su se voljeli ili sam ja kriv što volim?Možda treba mržnjom da gradimo porodice kao da je važno da li se volimo bitno je da smo ČISTI:_?Mada neznam kud mi NEČISTI da idemo.....možda u komore ili geta ili.....?Dajte mi odgovor molim vaaaaas.Pitajte psihologe,političare,vjerske vođe ili nam dajte Budizam za vjeru.
Objavljeno:
"Čiji s'ti, mali?" :-)

Ja sam za čitav ovaj historijski kontekst ipak malo premlad. Kad je rat počeo, imao sam 8 godina. U Jugoslaviji sam završio 1. razred, a u školi se nije pitalo ko je šta. Mi smo kao djeca bili daleko od toga. Ali da toga nije bilo u mom svakodnevnom životu, ne mogu reći. Moja nane je svakodnevno koristila riječ vlah, a govorila je i kako se svi Srbi maltene rađaju sa nožem iza leđa. Moji starci su se tome smijali, njima je to izgledalo kao neki anahronizam -- eto, ona je jadna nepismena i njen soj polako odumire. Nažalost je to bilo skriveno mišljenje mnogih ljudi koje se nije smjelo iznositi u javnosti. Reći ću ovdje nažalost nije smjelo, jer da jeste, moglo bi se preventivno učiniti nešto oko tih predrasuda. Ovako su svi u velikoj većini vjenčavali se u "svom" taboru, a druge su uvijek držali na nekoj distanci. To je naravno onda širom otvorilo vrata harizmatičnim vođama da tkaju mitove o drugima -- o tome kako taj drugi ima nož iza leđa. Problem je vjerovatno bio u tome što moji roditelji, kao i jedan veliki dio stanovništva, nisu bili politički osvješteni. Nisu glasali, nisu se zanimali za promjene, pa tako i promjenu metropolitičkog društva, ma koliko ono uvijek bilo prividno u Jugi, nisu politički spriječili. Naravno da su "mješoviti" brakovi onda tu najviše ispaštali, jer se u javnosti očekuje uvijek određena identifikacija sa kolektivom. Upravo ta identifikacija je i najbolje oružje politike, jer uvijek odvraća od stvarnih problema. I zato će uvijek to što je neko Srbin / Bošnjak / Hrvat biti važnije od toga što recimo Novo Goražde mjesec dana nema struje nakon poplave.
Objavljeno:
ako postoji idealan brak, to je brak mojih roditelja...to je naprosto savršenstvo, koje se neće moći lako ponoviti...a ne pripadaju nikome, nisu ničiji, ni od ovih, ni od onih ( kako su navikli da ih zovu, jer je on bošnjak, a ona srpkinja)...i upravo zato, što su SVOJI, ZALJUBLJENI, VOLJENI, PAŽENI, zato i jesu uspjeli sve to preživjeti i pretrpjeti sve nedaće koje su ih snašle,na malom brdovitom balkanu...ako nije bilo njima lako, a '85.godine su stupili u brak, kako je tek sada nama...
moj suprug i ja smo djeca roditelja iz mješanih brakova, a opet smo i mi započeli život u mješanom braku, jer je on po ocu srbin, a ja po ocu bošnjakinja, i trudit ćemo se da nam bude divno, kao i naših roditeljima, " mješancima"...i naravno, nećemo dozvoliti da nam iko od "čistih arijevaca" pokvari sreću i svojom negativnom energijom da nas zarazi...sad će praznici...prošao bajram, sad će nova godina, pa pravoslavi božić...nama sada dolaze slavlja...odosmo mi uživati i stomak gojiti :-))) hehe, ljudi...VOLIMO SE!!! ipak bi trebalo da je to u prirodi čovjeka...
Objavljeno:
Potpuno je istina da je sve politički inskontrusisano i nametnuto.. tamo gdje je bio veći postotak takvih slučajeva tamo su napravljena najveća razaranja.. U nauci postoji jedna teorija: "teorija ućutkane grupe".. Oni su to na početku rata uradili tako što proveli agresivnu kampanju protiv mještovitih brakova kroz "pravićemo od njih sapune", "oni ne znaju kome pripadaju znači opasni su za sve" itd, itd.. ta kampanja je ućutkala grupu mješovitih brakova, njihovu djecu - strah ih je ućutkao.. oni koji su sve planirali su vrsni poznavao psihologije i znaju kako ljudi reaguju iz straha, iz želje i potrebe da se uklope u neku grupu i ostalih ljudskih potreba i želja - sve su to iskoristili da stvore sliku da u BiH postoje samo tri grupe: Hrvati, Srbi i Bošnjaci - ostale su pobili, otjerali ili jednostavno "ućutkali"..naravno, takva zemlja nema šansu da napreduje i to mora propasti ili dovesti do sljedećeg sukoba.. dok god imate grupe stanovništva koje ćute jer moraju jer ako govore mogu biti izloženi etiketiranju, prijetnjama, ruganju i sl. te grupe će čekati momenat da promijene situciju a onda to dovodi do novih razmirica.. najbolje bi bilo da pirznaju da šta i kako su uradili i zbog čega su jednu od najvećih grupa stanovništva BiH ućutkali pa da se krene ispočetka...
dobar tekst.
Objavljeno:
Od 1983 g. živim u braku sa ženom koja nije "naša" već je "njihova". Od početka devedesetih bi po mišljenju "zaštitnika nacionalnih interesa" ja, moja supruga i naša djeca trebali biti "ničiji". A mi ne želimo da budemo samo "naši" ni samo "njihovi". Nama je tijesno i kod "naših" i kod "njihovih". Ne želimo i ne prihvatamo da nam neke umišljene face određuju sa kim da se družimo , koga da volimo , sa kim da živimo. Hoćemo da mislimo svojom glavom , da volimo svojim srcem koje je veće od njihovog jer u njemu ima mjesta i ljubavi za sve , bez obzira da li su "naši" ili "njihovi".
Objavljeno:
,,Otac mi klanja,majka mi se krsti,a ja stojim pa se kamenim",zapisa Andric negdje u BiH...
Objavljeno:
Prvi dio- Mjesoviti brakovi, pocetkom rata ,nigdje nisu pripadali,ostali da brane Bosnu (kako je njima bilo, to oni sami znaju).Zavrsio se rat i onda su poceli dolaziti oni ,koji su tu Bosnu ''branili",izdaleka i onda onako grlati,popasni nametali svoje zakone, pravila i onda su mjesoviti otisli.
Drugi dio-Slazem se sa tezom da inteligentni ljudi ulaze u mjesovite brakove,tezom da radjaju inteligentnu, nadasve nadarenu djecu koja danas u svijetu usjpesno zavrsavaju prestizne fakultete i koja su bogata,bogata jer nose gene Multikulture,Multitradicije,MULTI svega onoga sto Bosna danas nema.
Objavljeno:
Ljudi se jesu poceli zatvarati u svoje etnicke tabore, to je istina. Ali, nije samo rat kriv...ipak je i do ljudi.
Davno, davno pre rata (1975.) sam se udala protiv volje svojih (moj Meho je studirao u Osijeku) i dosla (prvi put) u nepoznatu Bosnu, u pdstanarsku sobicu. Za godinu je "dosao" i stan, za jos 2 godine posao, i konacno se i tata "opustio".
Dosao je i rat, no ja nisam obracala paznju (vazno je od koga je, zar ne?) na neke ruzne epizode u komsiluku i na poslu. Ja sam imala svoju porodicu i svoje prijatelje svih nacija (PRAVE, ne nazovi prijatelje) i danas smo u kontaktu.
Istina, ateista sam, u boga ne verujem, popove ne volim, politicari su davno procitana knjiga...ja sam ja, ona ista i nikada nisam krila da sam Srpkinja (ne pravoslavka, ja nemam veru i ne treba mi, niti sam krstena), nisam krila ni u ratu...a problema je bilo...
Covek treba biti i ostati COVEK u svakoj prilici.
Istina je i to da je najteze biti COVEK, pogotovo u groznim, ratnim vremenima, ali sta je lako? Za sve treba truda, treba imate volje i ono svoje JA! Kad se izgubi svoje JA i krene za masom (makar i "svojom") onda se izgubi i COVEK u nama.
Objavljeno:
Ovo je najtužniji i najistinitiji tekst koji sam pročitala.Moj rat je počeo od moje sedamneste godine kada sam se počela zabavljat sa njihovim i taj rat izgubila kao i veliku ljubav ali to je bila tek jedna bitka a moj rat se nastavlja.Opet sam našla njihovog udala se rodila djecu i kad sam mislila da su sve bitke iza mene opet rat koja tuga u mom Mostaru sluđena pitam se protiv ko0ga kad su svi moji prijatelji bili mješani i to je bila muzika za moju dušu jer sam voljela ljude.Ali podjele su počele inestanak ljudi i komšija preko noči prestrojavanje je počelo i dok nije puklo Srbi već napustili Mostar bez pozdrava i pitam se jesuli znali za rat i neka su otišli bolje nego da su doživili ono što smo mi najivni koji smo mislili da rata neće biti. Moja djeca već u to vrijeme nepodobna nalaze mir u nekim okupljanjima koje finansiraju stranci.I tako živim a ne živim isto ko da su me priključili na aparat za preživljavanje ali još uvjek vjerujem u moj Mostar i čekam proljeće za moj grad.
Objavljeno:
Kada je prava ljubav u pitanju,nema razlicitosti.Udaju se i zene
crni,bijeli,zuti,crveni,mjesoviti,tako je bilo i uvijek ce biti.Privid je da sada ima manje takvih brakova.Eto,slucajno znam da je nedavno jedanRom iz komsiluka ozenio Njemicu,koja je ostavila svo bogatstvo i sada se sva sretna vozi na konjskim kolima...
U sred rata ljubav je pobjedjivala ,ne vidim razlog da sada bude drugacije.Cak i ako se roditelji bune,to je privremeno.
Kad dodje unuce niko ne prebraja krvna zrnca.Kazu,mjesovite brakove sklapaju inteligentnije osobe.To mi zvuci kao tacno,na moju stetu...Ako priznajem da sam pravoslavka udata za pravoslavca...
Objavljeno:
Kada je prava ljubav u pitanju,nema razlicitosti.Udaju se i zene
crni,bijeli,zuti,crveni,mjesoviti,tako je bilo i uvijek ce biti.Privid je da sada ima manje takvih brakova.Eto,slucajno znam da je nedavno jedanRom iz komsiluka ozenio Njemicu,koja je ostavila svo bogatstvo i sada se sva sretna vozi na konjskim kolima...
U sred rata ljubav je pobjedjivala ,ne vidim razlog da sada bude drugacije.Cak i ako se roditelji bune,to je privremeno.
Kad dodje unuce niko ne prebraja krvna zrnca.Kazu,mjesovite brakove sklapaju inteligentnije osobe.To mi zvuci kao tacno,na moju stetu...Ako priznajem da sam pravoslavka udata za pravoslavca...
Objavljeno:
Jedna veoma tužna priča našeg društva. Niko ne zna kako je bilo teško u miješanim brakovima za vrijeme rata. Tačno je da su nas zvali izdajicama da ne pripadamo ni jednim ni drugim. Tačno je i to da su nas zvali sapunom, da sa nama treba prati ruke. Ali najgore mi je bilo za vrijeme rata kad sam jedan dio porodice gledao kako ide iz Banja Luke "dobrovoljno", a druga strana mi u Banja Luku dolazi "dobrovoljno". A svi psuju mater one druge strane........... Ajd i to je prošlo, ali upoznaš djevojku koja je "čiste krvi" i njeni neće da čuju da se neko "nečiste krvi"upliće u njihovu porodicu sa rečenicom "on nije naš"........Odvratno... Jedino nisam imao problem oko zapošljavanja i studiranja, ali kad izvažem u suštini sam dobro prošao kako su drugi prolazili........Narod je tako kvaran i ne boji se boga i ljubi bližnjeg svog, ne ubij, ne prevari.................Onaj ko je iz mješovitog braka shvatiće i prepoznati. Na žalost to je i danas tako u većini slučajeva. Ako otvoride Glas ili Nezavisne vidjećete da je veoma mali broj mješovitih brakova, a dok toga nema, neće biti mira u Bosni...................
Ostavi komentar
Ime:
E-Mail:
Poruka:
 
Svi komentari se prethodno moraju odobriti od strane administratora prije nego budu vidljivi na portalu.


Napomena:
BUKA se ograđuje od stavova i mišljenja iznesenih u komentarima postavljenih na našim stranicama. Svi stavovi i mišljenja komentatora odražavaju stavove i mišljenja isključivo onih koji ih postavljaju. Redakcija BUKE je u slučaju komentara koji izazivaju rasnu, nacionalnu ili vjersku mržnju, te potiču na nasilje dužna obavijestiti nadležne organe o takvom pristiglom komentaru.